غدیر

دلایل اثبات امامت
نویسنده : pooya andish - ساعت ۸:۳٥ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/۱/٢٤
 

این مطلب از سایت http://daneshnameh.roshd.ir/ برداشته شده است برای استفاده بهتر از مطالب می توانید به این سایت به زیر شاخه

فرهنگ > الهیات > دین اسلام > شیعه > ولایت > وجوب پیروی از امام
 

مراجعه نمایید.

 

دلایل اثبات امامت

 

 

امامت ائمه هدی تا قبل از خلفای عباسی نیازی به اثبات نداشت و مردم همگی امام را می شناختند

و بر بطلان بنی امیه یقین داشتند این مساله با بررسی واقعه عاشورا و همچنین صلح امام حسن علیه‌السلام قابل تایید است.
اما خلفای عباسی با اعمال نفوذ و تقویت فقهای چهار گانه و ترجمه آثار یونانی و ایجاد تشتت در اندیشه های مسلمین کار را به جایی رساندند که فقه خلفای برحق پیامبر در کنار فقه ابوحنیفه و امثال او مطرح گردید.

 


اما با این کار هم نتوانستند شیعه را از میدان به در کنند و شیعیان چه در زمان ائمه و باهدایت ایشان و چه در زمان غیبت امام زمان با استدلال های کوبنده خویش باز هم حقانیت شیعه را به اثبات رساندند.

دلایل شیعه در اثبات امامت ائمه معصومین همیشه در طول تاریخ سد راه حملات عقیدتی مخالفین به مذهب شیعه بوده است؛ که با توجه به مخاطب مورد نظر می توان از راههای مختلفی استفاده کرد. در تقسیم بندی کلی می توان دلایل اثبات امامت را در دو گروه زیر مورد بررسی قرار داد:

دلایل نقلی اثبات امامت


که در آن به بررسی آیات و روایات دراثبات خلافت بلافصل امیرالمؤمنین و اولاد معصومین او پرداخته می شود.

دلایل عقلی اثبات امامت

که در آن به بررسی های جامعه شناختی و فلسفی و کلامی درباره امامت پرداخته می شود.



لینک های مفید


 
comment نظرات ()
 
یازده مهدى
نویسنده : pooya andish - ساعت ۳:٢٦ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۱/۱۸
 

 

 

 

یازده مهدى

عبدالله بن عباس مى گوید:

پیامبر اسلام(ص) فرمود: در شب معراج ، هنگامى که خداوند جل جلاله مرا عروج داد ، نداى حق را شنیدم که مى فرمود : یا محمّد!

ـ لبیک اى پروردگار بزرگ !!!!!

ـ آیا مى دانى ساکنان عالم بالا در چه موضوعى اختلاف نظر دارند؟

ـ پروردگارا ،  نمى دانم .

ـ آیا هنوز وزیر، برادر و جانشینى بعد از خود از میان بنى آدم برنگزیده اى؟

ـ پروردگارا ، چه کسى را باید برگزینیم ؟  تو او را براى من انتخاب کن .

ـ من براى تو از میان بنى آدم  ( على )  را برگزیده ام .

ـ پروردگارا ، او پسر عموى من است .

ـ بلکه او وارث تو و وارث علم من بعد از تو است ، و صاحب پرچم تو و پرچم حمد ، در روز قیامت و صاحب حوض توست تا هر مؤمنى را که از امّت تو وارد بهشت مى شود ، از آب آن سیراب کند.

یا محمّد! من برای خود ، به سختى سوگند خورده ام کسى که دوستدار تو و اهل بیت تو و فرزندان پاک تو نباشد ، از آب آن حوض ننوشد ، به راستى ، به راستى مى گویم ، اى محمّد! تمام امّت تو را وارد بهشت خواهم کرد جز کسى که خود ابا کند.

ـ چگونه کسى از ورود  به بهشت  ابا مى کند ؟

ـ من تو را از میان خلق خود برگزیدم و براى تو نیز جانشینى انتخاب نمودم ، تا براى تو به منزله هارون باشد براى موسى ، جز آن که هارون نیز نبى بود ، امّا بعد از تو پیامبرى نخواهد بود ، محبّت او را در قلب تو خواهم نهاد ، و او را پدر فرزندان تو قرار خواهم داد ، پس حقّ او بر امّت تو مانند حق توست بر ایشان آنگاه که زنده بودى و در میان ایشان به سر مى بُردى ، هر کس حق او را نادیده بگیرد حق تو را ضایع ساخته است و هرکه از دوستى او سر باز زند از دوستى تو ابا نموده است ، و هر که از دوستى تو سر باز زند ، گویى از ورود به بهشت ابا نموده است.

آنگاه من به سجده افتادم ، و شکر الهى را به خاطر نعمتى که به من ارزانى داشته به جاى آوردم ، در این هنگام دوباره ندا رسید :

ـ یا محمّد!  سر بردار ، هرچه مى خواهى از ما بخواه ،  تا به تو عطا کنیم .

ـ پروردگارا ، تمام امّت مرا تحت ولایت على بن ابى طالب(ع) قرار ده تا روز قیامت همه اطراف حوض من باشند .

ـ یا محمّد ، پیش از این که بندگان خود را خلق کنم ، سرنوشت آنان را مى دانم و بر اساس آن ، هر که را بخواهم هلاک مى کنم و هر که را بخواهم هدایت مى نمایم ، علم تو را بعد از تو به على داده ، و او را وزیر و جانشین بعد از تو قرار داده ام تا خلیفه تو براى اهل و امّت تو باشد ، اراده من چنین است کسى که با او دشمنى کند و منکر ولایت او بعد از تو باشد ، داخل بهشت نگردد و هر که با او دشمنى کند ، با تو دشمنى نموده ، و هرکه با تو دشمنى کند با من دشمنى نموده ، و هرکه دوستدار او باشد ، دوستدار توست ، و هرکه دوستدار تو باشد ، دوستدار من است ، به او این فضیلت را دادیم ، و به تو این چنین عطا خواهیم کرد که از صلب او یازده « مهدى » که همه از فرزندان تو و دختر تو فاطمه زهرا (س) باشند ، خارج کنیم .

ـ پرودگارا! چه زمانى وقت آن مى شود ؟

ـ هنگامى که دانایى از بین رود و جهالت آشکار گردد

قاریان قرآن زیاد باشند و عالمان آن اندک

قتل و خونریزى زیاد شود

فقهاى هدایت گر کاستى گیرند ، و فقهاى گمراه و خیانتکار زیاد شوند

شاعران زیاد شوند

امّت تو ، قبرستانها  را  مسجد کنند

قرآنها و مساجد را طلاکارى و زینت نمایند

ظلم و فساد زیاد شود وکارهاى نکوهیده آشکار گردد ، و امّت تو امر به منکر و نهى از معروف کنند

مردان با مردان و زنان با زنان خود را ارضا نمایند

پادشاهان  کافر، دوستان آنها فاجر،  یاران آنها ظالم  و مشاوران آنها فاسق باشند

سه خسوف ، یکى در شرق و یکى در غرب و دیگرى در جزیرة العرب به وقوع بپیوندد .

شهر بصره به دست مردى از ذریّه تو ، که پیروانش مردمى از افریقا هستند خراب شود

مردمى از اولاد حسین بن على (ع)  قیام کند

دجال از سوى شرق و سرزمین سیستان ظاهر شود

سفیانى ظهور کند

ـ پروردگار! پس از من ، چقدر فتنه و آشوب برخواهد خاست ؟

 منابع: کمال الدین، ج 2، ص 250، 252 -  بحار الانوار، ج 51 ، ص 68

 

 

 

 


 
comment نظرات ()